Cechy i rodzaje reklamy banerowej

Reklama banerowaJak podaje A. Sznajder w książce "Marketing wirtualny": Baner reklamowy to zazwyczaj niewielki element graficzny, który często zawiera logo firmy i krótki tekst. Klikniecie prawym klawiszem myszki na dowolnym jego obszarze powoduje otwarcie strony własnej firmy, będącej właściwym nośnikiem reklamy i innych form promocji. Taka rodzaj jest stosunkowo mało agresywną formą reklamy, zatem nie budzi większych kontrowersji i stanowi typowy przykład reklamy typu "pull".

Obecne banery to zaawansowane formy przekazu multimedialnego wykonane we „fleshu”. Często wykorzystuje się je w połączeniu z bardziej inwazyjnymi formami reklamy, jakimi są np. interstitalia.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SKUTECZNOŚĆ BANERÓW

Wśród czynników, które wpływają na skuteczność reklamy banerowej należy wyróżnić lokalizację banera w odpowiedniej witrynie i łatwo dostępnym miejscu, a także zastosowanie odpowiedniego sloganu reklamowego, koloru i wielkości banera oraz odpowiednio długiego czasu wyświetlania. Wszystkie wymienione czynniki dobrej reklamy banerowej mają na celu oddziaływanie na użytkownika, by skłonić go do kliknięcia w reklamę. Przekaz musi być atrakcyjny dla potencjalnego odbiorcy.

CECHY DOBREJ REKLAMY BANEROWEJ

Bez względu na sposób w jaki projektujemy baner reklamowy, powinniśmy zwracać uwagę na następujące elementy:

  1. Klikanie w baner powinno powodować przeniesienie do odpowiedniej strony na witrynie, a nie na stronę główną.
  2. Należy zamieszczać animacje, które skutecznie zwracają uwagę potencjalnego klienta.
  3. Nie należy korzystać z erotycznej grafiki.
  4. Warto, by hasło reklamowe zawierało pytanie, to zwiększy zainteresowanie.
  5. Należy starać się, aby baner został umieszczony w górnej części strony.
  6. Nie należy skupiać się na szczegółach, wystarczy wpadające w ucho hasło. Wystarczy kilka słów, najlepiej w formie zachęty do działania.
  7. Baner powinien zawierać logo firmy i nazwę witryny.
  8. "Klikalność" baneru podniesie umieszczenie na nim słowa "darmowy" lub "kliknij".
  9. Nie należy nadużywać jednego projektu banera, warto go zmieniać po każdych 100 tysiącach emisji.
  10. Najlepiej by napis na banerze reklamowym poruszał kwestie istotne dla danej grupy użytkowników.

RODZAJE BANERÓW REKLAMOWYCH

Najpopularniejszym rodzajem banera reklamowego jest ten tradycyjny - 468x60 px. To graficzny element umieszczany centralnie w górnej części strony. Kliknięcie w baner powoduje natychmiastowe przejście do reklamowanego serwisu. Podobnie działa skyscraper, który umieszczamy na szczycie prawej kolumny strony i tak zwany billboard, czyli baner o powiększonym rozmiarze umieszczany centralnie w górnej części strony wybranego serwisu.

Trochę inaczej działa baner rozwijany. Reklama rozwija się po najechaniu na nią kursorem, a po przesunięciu kursora poza obszar banera, wraca on do poprzedniej wielkości. Może również zastosować brandmark, który przybiera różne kształty i posiada znak "X", pozwalający na zamknięcie reklamy.

Coraz popularniejsze i nieco bardziej irytujące są tak zwane ruchome banery - scroll baner, które przesuwają się wraz z przewijaniem oglądanej strony, przez co są zawsze widoczne dla odwiedzających witrynę. Równie denerwujące bywają banery śródtekstowe, znajdujące się wewnątrz czytanego tekstu oraz "to player", czyli animacje w formacie Flash wykorzystujące ruchome elementy graficzne i efekty dźwiękowe. Do grupy irytujących może też zaliczyć latający kursor, gdzie miniatura reklamowa zostaje podpięta do kursora i przemieszcza się wraz z nim.

W świecie Internetu możemy spotkać się z banerami pop-up, które pojawiają się w osobnym oknie przeglądarki internetowej po wejściu użytkownika w dany serwis lub stronę. Podobnie działa interstitial, ukazujący się po załadowaniu strony lub jeszcze przed jej wyświetleniem.

Ostatnie dwa rodzaje to watermark, czyli tapeta z logo klienta zamieszczona na portalu w tle serwisów oraz scroller, czyli baner w postaci przewijającego się paska na samym dole okna przeglądarki. Zawiera on określony tekst, elementy graficzne a nawet interaktywne.

Choć baner wydaje się niewielką i mało skuteczną formą reklamy, radzi sobie coraz lepiej. Doskonale dopasowuje się do konkretnych potrzeb producenta i szybko trafia w gust klientów, którzy często klikają w reklamę z ciekawości. Warto inwestować w tę formę promocji swoich produktów czy usług.